Representatie kosten
Representatie kosten, kosten die je (deels) kan afschrijven als ondernemer, zijn kosten die je maakt om je onderneming te presenteren. Je kunt hierbij denken aan kosten die je maakt bij het onderhouden van je zakenrelaties. Dat kunnen klanten zijn, leveranciers maar ook toekomstige klanten. Het zijn kosten die je maakt om een goede indruk achter te laten op deze relaties. Zo kun jij bijvoorbeeld een zakelijke lunch afschrijven als kostenpost.
Verder zijn de kosten voor relatiegeschenken en attenties, deelname aan beurzen en evenementen, kosten voor een zakenreis of verblijf en het organiseren van zakelijke bijeenkomsten allemaal representatiekosten.
Het onderscheid maken is soms uitdagend, zeker als startende ondernemer. Ook moet je rekening houden met het feit dat jij deze kosten kunt onderbouwen op het moment dat hier om gevraagd wordt. Zo is een avond stappen met vrienden moeilijker te verklaren dan een diner met je boekhouder. Je hebt dan ook altijd een bon nodig en het is handig een notitie in je
urenregistratie
te schrijven.
Als ondernemer is er een drempel voor jou bepaald door de Belastingdienst. Deze bedraagt €4700,- Dit betekent dat je het bedrag dat boven deze kosten uitkomt mag aftrekken. Een hoge drempel voor veel kleine ondernemers. Daarom is er ook een alternatieve regel, namelijk dat 80% van het totaalbedrag aftrekbaar is per boekjaar. De overige 20% worden dan gerekend als privé kosten. De BTW op de kosten worden ook niet verrekend.
Boekhouders boeken deze posten altijd volgens de geldende regels, of ze jou daarvan op de hoogte stellen is een tweede. Wil jij wat meer kosten maken dan adviseer ik je dit dan ook niet via deze weg te doen maar te investeren in benodigdheden om jouw werkzaamheden te vereenvoudigen.
Let op: Voor reis- en verblijfskosten geldt een limiet van €1500,-
Voor vragen over representatiekosten kun je me bereiken via onderstaande kanalen.
Delen





